dinsdag 16 december 2008

And the results are...

Iedereen gebruikt zoekmachines, maar volgens een Brits onderzoek (The Guardian) heeft meer dan 70% geen of een verkeerd idee hoe de zoekresultaten tot stand komen.

Voor de duidelijkheid: voor zoekmachines als Google hoeft niet betaald te worden, maar de resultaten kunnen beinvloed worden door website-beheerders, o.a. door technieken als zoekmachine-optimalisatie.

Eén op de drie vind de "gesponsorde resultaten" van zoekmachines (wel betaald - rechterrijtje) minder waard dan de organieke zoekresultaten (niet betaald - linkerrijtje). Ook worden deze resultaten vaak bewust genegeerd.

Ik vind de uislag wat te algemeen. De verschillen liggen toch wat genuanceerder, en zijn afhankelijk van wat en wanneer je zoekt. Als ik bv achtergronden over Nieuw Guinea zoek, Google ik meestal eerst "guinea wikipedia", omdat wikipedia een prima start is om verdere verwijzingen te vinden. De gesponsorde resultaten laat ik dan links liggen (en dat terwijl ze rechts staan :-) ).

Maar als ik een een Olympus E520 fotocamera wil kopen, dan zijn de resultaten aan de rechterkant ineens veel interessanter! Dan worden de gesponsorde resultaten plots de aanbiedingen waar ik naar op zoek ben.

Het hangt dus van het onderwerp af, en in welke fase van het koopproces je zit. Belangrijk om te weten als je zoekt, maar vooral als je de zoekmachinemarketing voor je eigen website doet. Daar zal ik een volgende keer over schrijven.

Geen opmerkingen: