maandag 3 november 2008

Op Vakantie met de Financiele Crisis?

Het kan niemand ontgaan zijn dat de financiele wereld op zijn kop staat. Het rotsvaste vertrouwen van ons allemaal in de solide banken heeft een enorme deuk gekregen en ik heb me natuurlijk ook afgevraagd of een oude sok onder bed op dit moment niet de veiligste manier van beleggen is.

Met alle ellende op de financiele markt en de gevolgen voor de 'echte' economie denk ik er vaak over wat de gevolgen zullen zijn voor de gemiddelde vakantieganger. Zullen we minder vaak op vakantie gaan? Of korter? Ruilen we de dure wintersport in voor een langere periode zomervakantie? Of houden we ons vakantiegeld in de portemonnee voor de zekerheid? Ik weet het niet.

Met het boekingsseizoen in aantocht vind ik het reuze spannend of we meer of minder bezoek op de site http://www.huurtent.nl/ gaan krijgen. Meer - omdat er een goedkoper alternatief gezocht wordt voor de luxe vliegvakanties, en dan is een stacaravan in Frankrijk een mooi alternatief, of minder - "zoeken en boeken doen we later wel, als er meer duidelijkheid is in de loop van 2009".

De financiele crisis gaat hoe dan ook gevolgen hebben voor het boekgedrag en de vakantieuitgaven, daar ben ik zeker van. Volgend jaar kan ik je vertellen hoe. En dan weten we ook meer van de gevolgen die de bankproblemen hebben op ons allemaal. Economie , prijzen,
rente, huizenmarkt.

Overmorgen zullen we ook weten wie de nieuwe president van Amerika wordt. Ook dat heeft invloed op deze complexe wereld. En wij kunnen nu nog niet inschatten hoe.

Daarom hebben we vakantie nodig. Even afstand nemen en relativeren. Genieten van vrije tijd en dingen die je wel kunt beinvloeden.

Tot de volgende keer,

Geen opmerkingen: