maandag 5 mei 2008

Een Inspirerende Presentatie

Vandaag ben ik gestart met de voorbereiding van een presentatie die ik eind deze maand ga geven aan een groep directeur-eigenaren van MKB bedrijven.

Het thema is zoekmachinemarketing en ik sta te popelen om mijn enthousiasme voor dit onderwerp over te brengen op een groep mensen, voor wie zoekmachinemarketing iets is wat schijnbaar belangrijk is, maar waarom moet het zoveel tijd, geld en energie kosten?

Zoekmachinemarketing is van levensbelang voor een site als http://www.huurtent.nl/. In de afgelopen vijf jaar ben ik vrijwel onafgebroken bezig geweest met het bereiken van onze doelgroep, in feite het vindbaar maken (en houden) van onze site in de zoekmachines, on-line en off-line, gratis en betaald, met vallen en opstaan. Het leuke is nu dat ik de opgedane kennis en ervaring al diverse malen heb kunnen gebruiken om andere bedrijven te helpen.

Natuurlijk kun je zelf ook op internet zoeken op het trefwoord SEO (Search Engine Optimization). Je struikelt dan over de informatie over het onderwerp, vaak met waardevolle tips en adviezen, maar ook veel meningen en dsicussies over het effekt van bepaalde maatregelen. Want helaas is SEO geen exacte wetenschap en niemand kan garanties geven, zeker niet over de tijd heen - zoekmachines wijzigen hun strategie, mensen zoeken anders en de concurrentie zit niet stil.

Het probleem is echter dat de beschikbare informatie erg versnipperd en ongestructureerd is, en je weet niet waar je moet beginnen. Je wilt uiteraard eerst prioriteiten kunnen stellen, zodat je weet waar je tijd en geld aan moet besteden. Ik heb nu een gestructureerde aanpak ontwikkeld, waarbij eerst een profiel van de website word gemaakt. Dit site-profiel toont de samenhang tussen de drie belangrijkste elementen van een website: inhoud, vormgeving en vindbaarheid. Prioriteiten stellen wordt daarmee een stuk eenvoudiger.

Mijn uitdaging is nu om in mijn presentatie duidelijk te maken dat een goede aanpak van zoekmachinemarketing het verschil maakt tussen succes of middelmatigheid voor een commerciele website. Ik ben zelf in de loop van de tijd 'gepakt' door dit internet-thema en wil graag een vonk van mijn passie overbrengen op het publiek. Ik ga er van uit dat het lukt.

Geen opmerkingen: