woensdag 3 juli 2013

De Toekomst van Kamperen

In Februari van dit jaar heeft de etfi, het European Tourism Futures Institute een verslag gepubliceerd over een onderzoek naar de toekomst van kamperen. In feite is het een inventarisatie van ideeën, dus een inspiratie voor iedereen in de kampeersector.

De kampeermarkt is een verzadigde markt. Vandaar dat partijen hun best zullen moeten doen om nieuwe markten aan te boren, naast het veroveren van een groter marktaandeel. Het rapport helpt hierbij door het segmenteren van de kampeerder van de toekomst:

  • "De stad uit" - lekker vrij en buiten
  • "Pretparkcamping" - wij willen ons vermaken
  • "Experience Camping" - op zoek naar een nieuwe beleving
  • "Survival Camping" - terug naar de natuur

De aanbevelingen van het rapport zijn om een goede dagrecreatie op de camping aan te bieden: dit is de grootste vrijetijdsbesteding van Nederlanders. Aanwezigheid van slechtweervoorziening is daarom ook belangrijk. Beleving en Authenticiteit worden steeds belangrijker, denk aan de groei van bijzondere accommodatie als safaritenten, boomhutten, wigwams en woonwagens, maar ook aan activiteiten als boswandelingen en klimparcours.

Samengevat nog dichter naar de natuur, maar met behoud van alle moderne eisen als comfort, schoon sanitair en WiFi.

De volledige onderzoekpublicatie vind je hier als PDF.

Geen opmerkingen: